Darmowy sposób, dzięki któremu będziesz wyglądać młodziej i atrakcyjniej

with Brak komentarzy

Według National Sleep Foundation dorosła osoba, w wieku od 26 do 64 lat, dla swojego zdrowia potrzebuje od 7 do 9 godzin snu. Beauty sleep – tak w krajach anglojęzycznych zręcznie nazywają taką dawkę snu, która potrzebna jest by czuć się dobrze i wyglądać atrakcyjnie. Czy sen faktycznie wpływa na naszą urodę? Czy istnieją jakieś naukowe dowody na to, że sen sprawia, że będziemy bardziej atrakcyjni?

beauty_sleep

Jak cię widzą, tak cię piszą…

            Naukowcy z Karolinska Institut zadali sobie to pytanie już w 2010 roku.  Zebrali grupę 23 osób w wieku 18-31 lat, wykonali fotografie ich twarzy po 8-godzinnym śnie, a następnie takie same fotografie po 31 godzinach bez snu. Następnie poproszono panel osób o ocenę zdrowia, atrakcyjności i stopnia zmęczenia osób z fotografii. Zdjęcia były pokazywane w sposób losowy i na krótką chwilę by uniknąć ich porównywania przez oceniających. Bez odpowiedniej dawki snu badanych oceniono na bardziej zmęczonych, mniej zdrowych i atrakcyjnych. Od dziś stwierdzenie „Chyba się nie wyspałaś” nabrało dla mnie nowego znaczenia!

 

Śpij spokojnie – zmarszczki ci nie grożą

            Kilka lat później inna grupa naukowców pochyliła się nad tematem chronicznego niedospania i starzenia skóry. W badaniu wzięło udział 60 kobiet, które podzielono na grupę „zdrowych spaczy” (sen powyżej 5h) i „niedosypiających” (sen do 5h). Przy użyciu fachowego sprzętu oceniono starzenie skóry wywołane czynnikami zewnętrznymi (tzw. chronologicznymi) i wewnętrznymi (tzw. foto-). Jak można było się spodziewać, nie zauważono statystycznie istotnych różnic pomiędzy obiema grupami jeśli chodzi o starzenie wywołane czynnikami zewnętrznymi. Czynniki zewnętrzne to bowiem promieniowanie UV, czy zanieczyszczenia, więc w tym przypadku statystycznych istotnych różnic nie oczekiwano. Jeśli jednak zajrzymy do wyników dotyczących czynników wewnętrznych, to tu może na naszym licu wykwitnąć rumieniec ekscytacji. Zauważono, że:

  • po zbadaniu cech oceniających starzenie chronologiczne (wewnętrzne) osoby wyspane osiągały niższe wyniki, to znaczy, że starzały się wolniej,
  • skóra osób wyspanych szybciej zyskuje zdrowy koloryt po kąpieli słonecznej, rumień pozostaje na niej krócej, niezależnie od fototypu skóry, choć pojawia się szybciej niż u niedospanych. Naukowcy podejrzewają, że naprawa DNA jest bardziej wydajna u wyspanych,
  • jeśli się wyśpisz, to bariera Twojej uszkodzonej skóry szybciej wróci do normy i skóra będzie lepiej nawilżona,
  • osoby wyspane same skromnie oceniły się jako atrakcyjniejsze, młodsze, lepiej oceniały stan swojej skóry,

 

Pandy to niekonieczne nocne marki

            Badania natomiast pogromiły mit jakoby sine obwódki wokół oczy były wynikiem niedostatku snu. Ha, mit pogromiony!panda

Wnioski są jednoznaczne…

            Co prawda już ponad 5 godzin snu może zażegnać zmarszczkowy kryzys, ale dla zdrowia ogólnego i urody warto zapodać sobie zalecaną dawkę snu, bo czego nie dośpisz, to wydasz u kosmetyczki ;).

 

Ile godzin sypiasz? Czy udaje Ci się przesypiać zalecane 7-9 godzin? Czy zaobserwowałaś, że skóra wygląda lepiej gdy zaserwujesz jej solidny sen? Koniecznie podziel się w komentarzu :).

 

Literatura

  1. OYETAKIN-WHITE, P., SUGGS, a., KOO, B., MATSUI, M. S., YAROSH, D., COOPER, K. D. & BARON, E. D. Does poor sleep quality affect skin ageing? Clinical and Experimental Dermatology. 2015, T. 40, nr 1, s. 17–22.
  2. AXELSSON, John, SUNDELIN, Tina, INGRE, Michael, VAN SOMEREN, Eus J W, OLSSON, Andreas & LEKANDER, Mats. Beauty sleep: Experimental study on the perceived health and attractiveness of sleep deprived people. BMJ (Online). 2010, T. 341, nr 7786.
  3. National Sleep Foundation